Mania rezumării în mass-media şi semnificaţiile ei majore


Ne preocupă toxicitatea planetei dar sîntem indiferenţi faţă de alterarea minţii, proces infinit mai important şi plin de consecinţe îngrijorătoare.

Nu ştiu dacă ai observat mania programelor informative TV de a rezuma informaţiile prezentate iniţial pe larg. Se întîmplă cînd se prezintă un eveniment rutier sau social sau chiar politic. Rezumarea apare după prezentarea evenimentului sau se întreţese cu relatarea evenimentului, uneori repetînd pe scurt ce s-a spus mai pe larg.

Şi în presă găsim titluri (sub-headers) explicative care rezumă conţinutul unui articol sau defalcă ideile principale. Adeseori poţi citi numai rezumatele fără a mai citi articolul în întregime. Am aflat că astfel se explică puţina cunoaştere – sau marea necunoaştere – a teoriilor lui Freud – ca să ne referim la tărîmul psihanalizei care ne interesează în mod special – ceea ce explică, de asemenea, criticile inadecvate la subiect sau chiar puerile venite din partea aşa zişilor experţi în domenii conexe. Citind prescurtări şi rezumate, ei cred că au înţeles despre ce e vorba deşi este cît se poate de evident că opera complexă a lui Freud nu poate fi descifrată citind scurte prezentări.

Dar să ne întoarcem la mania rezumării informaţiei în mass-media. De ce se procedează aşa? Un prim răspuns: din grabă. Sunt multe informaţii de transmis şi nu e timp. Al doilea răspuns: din dorinţa de repeta informaţia – altminteri săracă în conţinut – ca să se sugereze importanţa ei. Al treilea: spectatorul de TV este permanent în căutare de ceva nou sau foarte grăbit. Un alt răspuns: reclama e totul şi nu informaţia. Mai sînt şi alte explicaţii, simple, de acest gen.

Personal cred că principala cauză este procentul tot mai mare de analfabetism funcţional. Nu numai la noi (unde este uriaş) ci şi la “ei”, acolo în plină civilizaţie.

Una din caracteristicile acestui simptom este neputinţa de a înţelege sensul/semnificaţia unui text citit, adică de a extrage ideile principale. Pentru mulţi dintre noi un text de o pagină A4 nu poate fi înţeles dacă nu este rezumat la început sau la final, ca o concluzie.

Analfabetismul funcţional trădează minusuri substanţiale în procesul de învăţare. Şi nu cred că greşesc dacă afirm că acest proces alterat a fost lansat – din motive care ne scapă – în ţările aşa-zis civilizate din occident. E vorba de învăţămîntul bazat nu pe înţelegerea şi asimilarea într-un context intelectual dat a informaţiei noi, ci pe memorarea unor puncte importante, adică a rezumatelor.

Am putea să ne gîndim la efectele pe termen lung a acestei deprinderi noi a minţii de a nu mai extrage esenţialul şi a se mulţumi cu ideile principale date de-a gata. Din punct de vedere psihanalitic problema se pune în termeni de capacitate-incapacitate de a transmite şi recepta informaţii complexe care, cum am văzut mai sus, diluate, pot conduce la concluzii pripite şi, mai departe, la credinţe şi convingeri total eronate.

Dar şi în plan psihic, de pildă în visele omului modern, această malformaţie se manifestă pregnant, de pildă atunci cînd visăm ceva dar nu ne este suficient de clar ce. Visul nu face decît să reproducă automat insuficienţa mentală în preluarea şi procesarea datelor complexe. Mintea nu poate extrage scenariul visului aşa cum nu poate extrage esenţa unui text citit. Faptul că se repetă defecţiunea minţii în vis este un fapt grav (chiar şi în bolile mintale visele au un conţinut descriptibil, dacă ne referim numai şi la conţinutul manifest).

Probabil că e vorba de-a dreptul de o afecţiune a sistemului nervos şi/sau a funcţiilor cognitive. E probabil ca deprecierea funcţiilor cognitive să ducă la rîndul ei la alterarea sistemului nervos etc. De aici consecinţe care nu pot decît să îngrijoreze.

P.S. Îmi revine în minte gestul plin de semnificaţii al unui preot cu har care obişnuieşte să traseze cu degetul o linie imaginară sugerînd tăierea, pe frunte. Privirea sa intenţionat interogativă explică intenţia iniţială…

2 gânduri despre „Mania rezumării în mass-media şi semnificaţiile ei majore

  1. Unii experti sustin ca in ultimii ani a inceput sa scada IQ-ul omului.
    Cred ca unul din factorii importanti care determina citirea si redactarea de rezumate este viteza societatii in care traim plus superficialitatea.Nu se mai citesc carti, ci se consuma.Am vazut concursuri prin librarii: cine citesti cel mai mult intr-o ora ?
    Ati vazut cat de pregatiti ies studentii astazi din facultati ?.Vedeam universitatile ca pe niste institutii unde intra numai cei mai buni dintre cei mai buni.Mi-am schimbat de mult parerea.
    Este destul de clar incotro se indreapta educatia omului.Daca nu stii ceva cauti pe google, ce rost mai are sa te complici sau sa reflecti.Iei un referat pus pe net, de ce sa te duci in biblioteca sa il faci tu ? Il ai gratis, rapid si la indemana.
    Google a “linistit” mintile multora.

Propune un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.